~In the name of Allah the Most Gracious, the Most Merciful~
السلام عليكم
Pada masa dahulu raja-raja bergantung kepada ahli sihir untuk
mengukuhkan lagi takhta kerajaan mereka .Sihir digunakan oleh pemerintah
untuk menipu orang ramai yang menyebabkan mereka menjadikan raja
sebagai tuhan selain daripada Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah memberitahu bahawa ada seorang raja
yang mempunyai seorang tukang sihir yang sudah lanjut usianya. Tukang
sihir ini merasa takut akan kehilangan ilmunya dan meminta agar raja
tersebut mencari seorang budak yang bijak dan menonjol pada masa itu
untuk mewarisi ilmu dan kesesatanya. Raja itu menunaikan hajat tujang
sihir tadi.
Pada suatu hari ketika budak itu
berulang alik dari istana, dia telah melalui satu tempat yang merupakan
tempat tinggal seorang rahib (ahli agama ) yang mana dia begitu
tertarik kepadanya dan mendengar segala nasihat daripada rahib tadi.
Setelah budak itu mengadu kepada rahib tersebut mengenai tindakan ahli
sihir yang akan dikenakan jika dia terlewat kerana belajar dengan
rahib. Lalu rahib itu memberi cadangan iaitu jika tukang sihir itu
bertanya tentang kelewatannya maka katakanlah bahawa keluarganya telah
menyekatnya dan jika ditanya oleh keluargamu maka katakanlah bahawa
tukang sihir telah menahannya yang menyebabkan dia kelewatan.
Pada suatu hari budak tersebut telah terserempak dengan seekor binatang
besar yang menahan dan menyekat orang ramai yang mana ia kemungkinan
sebagaimana singa atau ular yang besar. Rentetan daripada masalah ini,
timbullah satu peluang bagi budak tersebut untuk menyelesaikan perkara
di antara tukang sihir dan rahib bagi mengetahui yang manakah di anatara
mereka berdua berada di dalam kebenaran . Lalu dia pun mengambil
seketul batu dan melontar kepada binatang tersebut dengan memohon kepada
tuhan agar membunuh binatang tersebut jika sekiranya rahib itu lebih
diredahaiNya berbanding dengan tukang sihir itu. Tiba-tiba binatang itu
tersungkur dan rebah dengan lontaran tadi sedangkan orang ramai
menyangka bahawa binatang tersebut tersungkur kerana kelebihan daripada
ilmu sihir yang dipelajarinya.
Setelah rahib
tersebut mengetahui bahawa budak tersebut akan diuji kerana telah
memperlihatkan ilmunya, maka dia meminta agar budak itu tidak berdakwah
secara senyap sebagaimana yang dilakukan oleh rahib tersebut tetapi
sebaliknya rahib tersebut meminta agar tidak memberitahu mengenainya
kepada orang ramai. Pesan rahib lagi bahawa orang mukmin itu meminta
kesejahteraan hanya kepada Allah dan jika diuji dia bersabar.
Allah Ta’ala telah mengurniakan kepada budak tadi kelebihan menyembuh
penyakit-penyakit di antaranya mencelikkan penglihatan dan menyembuhkan
penyakit sopak yang mana dia memberitahu bahawa penyembuhnya adalah
Allah.Sesiapa yang beriman kepada Allah maka Dialah jua penyembuhnya.
Budak tadi tetap dalam menyebarkan dakwah ketika mengubati penyakit
orang ramai.Tersebarlah berita mengenai kehebatan budak tadi kepada
salah seorang pegawai istana yang buta . Tanpa berlengah, dia pun
memberikan kepada budak tadi satu hadiah yang besar untuk mengubatinya.
Budak tersebut memberitahu bahawa penyembuhnya adalah Allah. Jika dia
beriman kepada Allah, dia akan berdoa kepada Allah supaya Dia
menyembuhkan penyakitnya. Pegawai tadi terus beriman dan penyakitnya
disembuhkan dengan berkat daripada doa budak tadi.
Pada suatu hari, pegawai tadi telah menghadiri suatu majlis yang mana
raja berasa hairan terhadap apa yang berlaku kepada pegawai itu. Maka
dia bertanya:” Siapakah yang menyembuhkan penglihatanmu”. Lalu pegawai
tersebut menjawab:”Tuhanku” . Maka raja tersebut bertanya lagi :
“Adakah bagi kamu tuhan selain daripadaku ?”. Pegawai itu
menjawab:”Tuhanku dan Tuhanmu adalah Allah “. Maka raja tersebut begitu
marah apabila mendengar jawapan itu yang mana dia menganggap bahawa
kata-kata pegawai nya tadi boleh membawa kepada fitnah yang besar dan
boleh menggugat takhta dan pemerintahannya. Ini akan menyebabkan rakyat
akan merasa bahawa selama ini mereka telah ditipu dengan dakwaan raja
yang mendakwa dirinya sebagai tuhan yang patut disembah selain daripada
Allah dan menganggap dirinya sebagai tuhan manusia . Tukang-tukang sihir
dan pegawai-pegawai yang jahat itu bekerja siang dan malam dalam
memperbaiki aqidah pegawai tadi maka gementarlah hati raja tersebut
kerana bimbang takhta pemerintahannya akan tergugat. Dia telah menyiksa
pegawai itu sehinggalah dia memberitahu mengenai beritahu budak
tersebut.
Apabila budak tadi datang ke
istana yang mana raja itu menyangka bahawa budak tadi telah mencapai
suatu tahap ilmu sihir hasil daripada tunjuk ajar tukang sihirnya.Tetapi
ternyata sangkaannya itu meleset sama sekali apabila budak tadi
mengingkari sihir dan tukang sihir yang mana dia memberitahu mereka
bahawa dia tidak menggunakan ilmu sihir untuk mengukuhkan kedudukan
takhta dan menyembah raja itu.Sebaliknya dia akan berdakwah kepada
manusia supaya mengingkari raja tersebut dan beriman kepada Allah
Subhanahu Wa Ta'ala yang Maha Esa.
Maka raja tersebut pun
menyeksa budak tadi dengan tujuan untuk mengetahui punca fitnah yang
berlaku kepadanya sehinggalah budak tadi memberitahu mengenai rahib
tadi. Maka terjadilah perkara yang ditakuti oleh rahib tadi berkenaan
perkara yang tidak diingini berlaku. Maka diazabnya rahib tadi agar
meninggalkan agamanya namun ia enggan dan tetap bersabar sehinggalah
sampai ke kemuncaknya yang mana badannya dibelah duadengan
gergaji.Begitu juga yang berlaku kepada pegawainya yang beriman itu
.Begitulah pemuda yang sabar di dalam menahan azab ketika dalam mehnah
dan ujian dengan mengutamakan iman daripada kehidupan mereka .Walaupun
mereka diuji dengan azab, namun pada hakikatnya mereka berada di dalam
pertolongan dan perlindungan Allah Subhanahu Wa Ta'ala serta mendapat
keredaanNya dengan memperolehi syurga dan dijauhkan daripada azab neraka
yang mana pada hari qiamat mereka ditolong oleh Allah Subhanahu Wa
Ta'ala.
Raja tersebut cuba mempengaruhi budak
tadi kerana ia boleh mengukuhkan kedudukannya jika dia kembali kepada
agama asalnya kerana budak tadi memiliki sifat-sifat yang unik. Tambahan
pula bapanya adalah daripada kalangan pembesar negara yang mana raja
itu tidak mahu menimbulkan kemarahan bapa budak tersebut dan kekecohan
di kalangan kaumnya. Setelah gagal melembutkan hati budak tadi, mereka
telah merancang untuk membunuhnya dengan pelbagai cara disamping masih
memberi peluang kepada budak tadi untuk kembali kepada aqidah asalnya
dengan menganggap bahawa caran itu akan dapat menakutkan budak tersebut
tetapi mereka telah silap.Rancangan pertama ialah menghantar budak
tadi ke puncak gunung untuk dihumbankan ke lembah yang curam .Lalu budak
itu berdoa kepada tuhanNya. Tiba-tiba bergegarlah gunung tersebut dan
jatuhlah semua pegawai-pegawai raja ke dalam lurah yang tinggi
itu.Kembalilah budak tadi kepada raja dengan selamatnya dan memberitahu
akan mengenai apa yang menimpa pegawai-pegawai bersamanya tadi.
Selepas gagal cubaaan pertama, lalu dihantar pula ke tengah laut untuk
dihumbankan ke dasar lautan jika dia masih enggan kembali ke agama
asalnya . Maka berdoalah budak tadi kepada Tuhannya. Doanya dimaqbulkan
yang mana kesemua pegawai tadi ditenggelamkan oleh Allah Subhanahu Wa
Ta'ala. Budak tadi kembali semula kepada raja dengan selamatnya.
Suatu peringatan yang penting di sini ialah mengenai tindakan budak
tadi yang mana dia tidak terus melarikan diri setelah diselamatkan oleh
Allah Subhanahu Wa Ta'ala dia tetap kembali kepada raja tersebut. Ini
adalah kerana dia tidak berniat untuk menyelamatkan dirinya semata-mata
tetapi bertujuan untuk menzahirkan agama Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan
meninggikan kalimahNya.Tidak syak lagi orang ramai selalu mengikuti
perkembangan perjalanan budak tersebut sehingga mereka mengetahui apa
yang berlaku kepadanya . Setiap perbuatan budak itu menjadi buah mulut
di majlis-majlis dan perayaan-perayaan terutamanya berkaitan dengan
keberanian budak tersebut dalam menghadapi pemerintah yang zalim itu
tanpa rasa gentar dan takut.Sebenarnya orang ramai tidak mempercayai
segala dakwaan raja mereka tetapi oleh disebabkan kezaliman raja
menyebabkan mereka menyembunyikan perkara ini.
Raja menyedari akan kelemahannya untuk membunuh budak tersebut maka
akhirnya budak itu sendiri memberitahu mengenai satu cara yang
membolehkan dirinya dibunuh. Walau dengan apa cara sekalipun yang
dilakukan oleh raja itu namun ia tidak dapat membunuhnya kecuali dengan
cara yang akan diberitahu oleh budak tadi. Budak tadi meminta raja
tersebut supaya mengumpulkan orang ramai di suatu tempat dan mengikatnya
pada suatu batang kayu. Kemudian mengambil anak panah daripada
simpanannya dan memanahnya dengan berkata:” Dengan nama Allah Subhanahu
Wa Ta'ala Tuhan budak ini!”. Lalu raja pun memanahnya sebagaimana cara
yang di suruh oleh budak itu.
Begitulah peristiwa
yang terjadi yang mana tatkala anak panah itu terkena ke dada budak
tadi, maka raja itu telah memeriksa dengan meletakkan tangannya pada
tempat anak panah tersebut bagi mengesahkan bahawa dia telah mati.
Kematian budak tadi setelah menunjuk cara kepada raja cara untuk
membunuhnya apabila raja tersebut tidak mampu membunuhnya melainkan
dengan cara memanah dengan anak panah yang diambil dari simpanan budak
itu sendiri dan bukan menggunakan anak panah yang lain sambil melafazkan
dengan nama Allah Subhanahu Wa Ta'ala Tuhan budak ini .Jika tidak,
maka raja tersebut tetap menemui jalan kebuntuan di dalam membunuhnya.
Jika perkara ini terjadi pada zaman kita maka sudah tentu menjadi satu
perbalahan dan perbahasan kepada sesetengah orang yang tidak mendalami
dalam bidang agama tentang sejauh mana kebenaran perbuatan budak tadi .
Adakah ia patut menunjukkan jalan kepada raja tersebut cara yang boleh
menyebabkan ia mati ?Atau bukan cara itu akan membunuhnya. Sesetengah
orang yang cetek ilmunya pula mendakwa bahawa perbuatan budak tadi
termasuk di dalam perbuatan membunuh diri. Sebenarnya membunuh diri
adalah perbuatan orang yang berputus asa dan mahu lari daripada
kehidupannya yang sebenar. Sedangkan budak tadi dan orang yang
sepertinya adalah orang yang sanggup berkorban jiwa raga mereka untuk
menyebarkan dan mempertahankan keIslaman dan keimanan mereka .Merekalah
yang menentang kejahatan orang yang berbuat kerosakan dan ini merupakan
herdikan kepada orang kafir.
Bukanlah budak tadi
seorang yang bodoh menuntut kematian tetapi sebenarnya dia begitu
berharap dengan kematiannya itu dapat mengajak orang lain ke arah
keimanan kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan mengajak orang lain supaya
menentang taghut tersebut. Kadang-kadang ketakutan yang ada pada
manusia menyebabkan mereka terhalang daripada mengikuti kebenaran dan
dalam memperkatakan kebenaran tersebut. Tampilnya budak tadi dengan
mengorbankan dirinya tanpa menghiraukan raja dan pegawai-pegawainya
adalah merupakan satu contoh kepada orang ramai dalam menyatakan
kebenarannya.
Setelah budak tersebut hampir
menemui ajal ,dengan perasaan lega raja tersebut merasakan bahawa telah
berakhir fitnah terhadapnya dan telah selesai urusannya dengan mengikis
punca dan akar umbi lawannya itu.Tiba-tiba datang pegawainya dengan
tergesa-gesa dan memberitahu bahawa terjadi perkara yang paling
ditakuti oleh raja itu sendiri iaitu berimannya orang ramai kepada Allah
Subhanahu Wa Ta'ala. Maka dengan ini tercapailah segala hasrat dan
tujuan budak tadi dengan mengikis perasaan takut orang ramai tanpa
menghiraukan raja berserta pegawainya dan menjadikan pengorbanan dirinya
dijalan Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebagai suatu wasilah atau jalan
untuk orang ramai beriman dan mentauhidkan Allah Subhanahu Wa Ta'ala.
Kemarahan raja tersebut sampai ke kemuncaknya yang mana dengan segera
dia mengarahkan semua pegawai dan sekutu-sekutunya menggali parit dan
menyalakan api ke dalamnya dengan menghumbankan setiap orang yang tidak
mahu kembali kepada agamanya yang asal. Namun semua orang lebih rela
dihumbankan ke dalam api tersebut kerana api neraka di hari qiamat lebih
ditakuti oleh mereka daripada api dunia yang jauh bezanya, begitulah
mauqif dan pendirian orang mukmin yang sebenarnya.
Suatu peristiwa yang penting di dalam kisah yang bersejarah ini adalah
peristiwa seorang wanita yang masih mempunyai anak kecil di dalam
pangkuannya yang masih menyusu apabila dia menghampiri jurang api
tersebut hampir-hampir dia mahu kembali ke agamanya yang asal lalu
dengan izin Allah Subhanahu Wa Ta'ala menjadikan anak yang kecil itu
dapat bercakap kepada ibunya supaya bersabar kerana ia berada di dalam
kebenaran dengan kata-katanya yang berbunyi: bersabarlah ibuku
sesungguhnya kita berada didalam kebenaran. Itulah kebesaran Allah
Subhanahu Wa Ta'ala untuk mengukuhkan kedudukan dan keimanan orang
mukmin.
Allah Subhanahu Wa Ta'ala telah merakamkan peristiwa yang bermaksud :
"Celakalah kaum yang menggali parit, (Parit) api yang penuh dengan
bahan bakaran, (Mereka dilaknat) ketika mereka duduk di kelilingnya,
Sambil mereka melihat apa yang mereka lakukan kepada orang-orang yang
beriman. Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman
itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah Yang Maha
Kuasa, lagi Maha Terpuji! Tuhan yang menguasai segala alam langit dan
bumi dan (ingatlah), Allah sentiasa menyaksikan tiap-tiap sesuatu.
Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan
orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman,
kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab Neraka
Jahanam (kerana perbuatan buruk itu) dan mereka akan beroleh lagi azab
api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat). Sesungguhnya
orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga
yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; yang demikian itu ialah
kemenangan yang besar. (Al-Buruuj: 4-11)" .
Begitulah
kezaliman dan sifat melampau mereka kerana sanggup membakar kaumnya
sendiri diatas sebab tidak mengikut jalan dan cara yang diciptakan oleh
mereka sendiri.Bagi mereka perkara yang penting ialah dapat mengekalkan
raja dan mempertahankannya jika tidak semua orang akan di bakar
hidup-hidup.
Rujukan dan sumber :
http://cahayamukmin.blogspot.com/2008/11/kisah-ashabul-ukhdud.html
http://aki2004.wordpress.com/2009/01/10/kisah-ashabul-ukhdud/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan