.: Suka Kami :.

.: Silent Followers :.

10 Februari 2012

Class Kau PCM.. Masuk Dalam Blog!




~In the name of Allah the Most Gracious, the Most Merciful~

السلام عليكم





Kabarea AB PCM kito?? Arekney waras2 yo.. kiki

Disini sy ada sedikit yg ingin dikongsikn buat semua AB PCM kita..

Hari ini kita ada program yg dianjurkan oleh KALAM AKADEMIK yang mana pengarahnya adlh Hasibullah Roslan .. tahniah ye.. Disebalik program "Sirim Pulang Ke Ganggang" ini ada sesuatu yg kami perolehi.. ye idak Izzy Sabki & Bint Thani Jainudin?? sy kira amat baiklah utk dikongsikan buat AB PCM kita, nak2 PCM baru ditubuhkan.. mesti kita perlukan sokongan dan dokongan dari semua..


1. Sesuatu yg kita sering kali lupa dan barangkali ada yg tidak terfikir.. Kita yg terpilih khususnya dlm PCM ini adalah antara mrk yg telah dipilih oleh ALLAH utk menjadi pemimpin. Manusia yg memilih kita itu sebenarnya adalah wasilah dari Allah sahaja.. Hatta Presiden Fikri Khusainy yg memilih... itu sesuatu yg perlu kita ingati.. Allah pilih kita tentu2 krn kita layak utk memegang sesuatu jawatan itu.. Atas kebolehan yang ada pada diri kita.. Allah tidak memilih kita atas sebab utk menyusahkan kita.. Pastinya utk menyenangkan kita.. tetapi dlm menyenangkan itu ada susahnya.. Dalam Al-Quran tlh menyebut "Allah tidak akan membebankan seseorang itu, melainkan atas kemampuan dia sendiri"..

2. Janganlah kita merasa terlalu beban dengan jawatan @ amanah yg diberi. Amanah yg diberi itu bukan utk kita pikul seorang diri.. kalau sebab utk kita pikul sendiri, buat apa gunanya kita tubuhkan PCM? ingatlah KITA BERSAMA.. itu perlu2 sgt diingat.. dlm PCM ni cuba kita terapkan slogan ni, yang mana sy selalu gunakan dlm diri "YANG BERAT SAMA DIPIKUL, YANG LOMPANG SAMA2 TOPUP".. barulah kita xterasa terlalu beban.. jangalah "YANG RINGAN SAMA DIPIKUL, YANG BERAT ANGKAT SORANG-SORANG.." mcm tu baik kita buat kerja sorg2.. AB PCM ingatlah jika kita mudahkan urusan orang, Allah akan mudahkan urusan kita.. klw nampak didunia barangkali diakhirat nnt..

3. Kalau kita dipilih sebagai pemimpin tetapi kita tidak mempunyai apa-apa basic ttg kepimpinan itu sendiri, jangan takut.. ada stepnya mudah sgt.. tapi kita perlu berusaha.. tanamkan dalam diri yang mana kita mampu utk lakukannya..cara2 adalah buat kajian.

nampak macam susahkan..sy sendiri ada pengalaman yang mana naik kepimpinan tanpa ada apa-apa basic.. tp sy cuba.. contohnya kita memegang jawatan dlm Kebajikan dan Hal Ehwal Pelajar, kita rujuk laporan2 kepimpinan yg lepas.. baiknya klw ada mulakan dgn 5tahun yg lepas.. lps tu, kita buat satu perbandingan.. cari dimana kebaikan dan keburukan.. tujuannya adalah, yg baik itu diambil sebagai contoh, mana yg kurang itu kita buat penambahbaikan.. cari dua atau tiga jalan penyelesaian bagi mslh2 yg ada.. (klw nk tahu, belakang cerita la..)

4. Kurangkan sifat terlalu merendah diri..
merendah diri itu perlu tapi mestilah kena pada tempatnya.. janganlah sampai merendah diri kita itu memberikan impak yg buruk pada yg lain..

5. Adakah pembaharuan dlm suatu pimpinan itu perlu?
ini pandangan sy, bagi sy pembaharuan itu perlu, tetapi mengikut keadaannya.. Ada masanya pembaharuan itu diperlukan, ada masanya tidak.. kalau tidak ada pembaharuan, kita perlu lakukan apa? PENAMBAHBAIKKAN.. ada kalanya penambahbaikkan itu lbh baik dari melakukan sesuatu pembaharuan..kenapa ? kerana lahirnya sesuatu pimpinan itu tidak terlalu mendesak kita utk melakukan sesuatu perubahan @ pembaharuan. Pembaharuan dilakukan selepas adanya penambahbaikkan..

6. Perlu adanya elemen2 ini dalam sesuatu Organsasi
- pembinaan rohani (dalaman)
- Menjaga (Muraqqabah)
- Kawalan (Qiadah)
- Kekemasan (Dakwah bil hal)
- Mempunyai sistem pengurusan yang fleksibel
- Muafakat
- Model kepimpinan yang toleransi
- Keadilan
- membina hubungan kemanusiaan

7. Lakukan 7K ini dalam organisasi kita terutamanya dalam mesyuarat.. 7K itu adalah :
- Ketepatan Masa (selalu sgt yg kita FAIL, termasuk sy.. huhu)
- Kesinambungan (merujuk pada agenda meeting yg lps, ttg apa yg diperbincangkan.. nk lbh detail blh la tanya izzy Sabki, xpun Kak Izzah.. ke Khairy Jaafar ke..hehe)
- Kesimbangan (keseimbangan dari segi idea dan berfikir)
- Kelas - pengkelasan meeting yg mana bersifat pengurusan atau memerah buah fikiran
- Konsisten (berikan tumpuan)
- Kualiti
- Persediaaan (kita cerita belakang)

Satu pesanan yang sy perolehi "JANGANLAH KITA MENJADI ORANG YANG BERJIWA TUA SEBELUM USIANYA.." sangat-sangatlah rugi jika kita menjadi orang yang jiwanya tua sebelum usianya dan jadilah pemimpin yang berjiwa besar..

| Percayalah jika kita memudahkan urusan orang lain dalam bentuk apa sekalipun, insyaAllah Allah akan mudahkan perjalanan hidup kita juga. Jika tidak di dunia ini, di akhirat pasti ! Pastikan kita tolong orang sekurang nya 1 kali sehari. Walaupun dengan hanya memberikan gula-gula kepada rakan sekerja di sebelah yang tersengguk-sengguk |


Buat AB PCM, semoga berjaya!! Gambate!
Ingat janji Allah itu Pasti bagi mereka yang beriman denganNYA..

Sekian..~

1 ulasan:

Ain::Zai::Ta berkata...

yow..
kelasnyee..^^,
lama tak jenguk post ni...jenguk lagi..:)

PCM apa khabar cik najah?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

comment

.:Tinggalkan Jejak Anda :.