.: Suka Kami :.

.: Silent Followers :.

02 Ogos 2011

.: Apa Kabar Iman Kita Hari ini? :.


~In the name of Allah the Most Gracious, the Most Merciful~

السلام عليكم


Agak lama rasanya tak dapat mengemaskini blog.. Kehidupan seharian semakin hari semakin dipenuhi dengan kesibukan.. Kesibukan di Daurah Al-lughah Arabiah, sampaikan tidak sempat untuk bertanya kabar sahabat-sahabat ku.. Kadang-kadang segan bila pensyarah yang bertanyakan kabar kita..

Sahabatku..
Pejam celik, pejam celik sudah masuk bulan ramadhan. Sehari telah berlalu, berbaki 29 hari lagi.. Terlalu singkat masa itu.. Mungkin sahaja hari kiamat semakin hampir.. Adakah kita sempat untuk memperbaiki segala compang camping di buku kita?? Malaikat sentiasa mencatat segala perilaku kita.. Adakah kita sempat menjenguk iman kita pada hari ini?? Bagaimanakah ia?? Semakin meningkat atau berkurang?? Jika ianya meningkat alhamdulillah.. Jika berkurang, sama-samalah kita pertingkatkannya agar ianya tidak semakin berkurangan..

Sahabat-sabahatku..
Pernahkah sahabat-sahabat sekalian ingat akan Kematian?? mengingati akan kematian itu adalah suatu yang amat baik, kerana dengan mengingati kematian, kita akan berusaha untuk menjadi yang terbaik..

Sahabatku..
Kematian itu menjadi suatu kepastian bagi kita, tanah yang menjadi tempat pembaringan, Munkar dan Nankir menjadi tamu, kuburan menjadi tempat tinggal kita, perut bumi menjadi tempat kita menetap.. Adakah kita mengingatinya?? Alhamdulillah, kehidupan ku di Daurah Arabiah ini sedikit sebanyak mengingatkan tentang kematian.. Maklumlah berdepan dengan tanah perkuburan.. setiap hari akan dilalui kawasan itu.. Entah sempat atau tidak untuk kita bertaubat.. Andai lalu tetapi tidak merasai getaran dijiwa, pasti ada yang tidak kena dengan iman kita.. refresh and update kembali hati kita.. mungkin banyak virus disitu..

Sahabatku..
Pernahkah terlintas difikiranmu? Tatkala manusia dikumpulkan di Padang Mahsyar? tatkala di sana matahari sangat dekat di atas kepala? Rasulullah SAW bersabda : "Di hari kiamat nanti matahari akan mendekati manusia, sehingga jaraknya hanya satu jengkal. Manusia akan berada dalam keringatnya masing-masing sesuai dengan amal perbuatannya. Ada yang keringatnya sampai buku lali, ada yang sampai lutut, ada yang sampai setengah badan dan ada yang tenggelam sampai mulutnya."

Sahabatku..
Kita haruslah selalu berwaspada terhadap kematian dengan jalan perbaiki diri kita, agar suatu saat nanti, kita menjadi orang yang lebih bersiap sedia.. Dan pada saatnya tiba nanti, kita tidak menjadi orang yang menyesal dikemudian hari..

"Rabbana atina fid dun-yaa hasanataw wa fil aakhiratihasanataw waqinaa 'adzaabannar "(Q.S Al-Baqarah : 210)

Ya Tuhan kami..berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan periharalah kami dari siksa neraka.. Bantulah kami Ya Allah.. Peringatkan kami akan setiap sesuatu.. Kurniakanlah kami hidayah.. Berikan kami cahaya dan petunjuk Mu.. Jangan sekali Kau biarkan kami dalam kesesatan.. Ujilah iman kami, agar kami tahu Kau sentiasa mengingati kami.. AMIN YA RABB..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

comment

.:Tinggalkan Jejak Anda :.