.: Suka Kami :.

.: Silent Followers :.

23 Ogos 2011

Keluhan Si Pendosa : Adakah Itu Kita?


~In the name of Allah the Most Gracious, the Most Merciful~

السلام عليكم

Sahabat-sahabat.. Artikel ini copy dari I LuV Islam.. Banyak manfaat yang dapat kita lihat daripadanya.. Musahabah diri itu penting buat kita.. dan apabila kita meneliti kembali apa yang ditulis "Ya Tuhan, mengapa aku tergelincir di lembah dosa?" semua ini bakal terjawab melalui artikel ini.. Sama-sama kita hayati dan muhasabah diri..


Degup hati ku rasa semakin pantas mengatur gerak membawa petanda pasti bahawa esok bukan lagi milikku. Semalam hanyalah tinggal sejarah yang aku memorikan dalam lipatan kamus hidupku. Tiada lagi ritma melankolik si pungguk memuja kirana purnama, sirna sudah titisan cahaya membentuk cerlang si pelangi menghiasi atma sarwajagat.

Terimbau seribu palitan, denai yang aku tempuhi berlandaskan kejahilan, topeng kesyaitan yang begitu sebati di jiwaku. Betapa aku punya mata untuk menatap keajaiban Ilahi namun gagal aku menyaksikannya, betapa aku punya telinga untuk menghayati alunan zikrullah namun gagal aku mendengarkannya, betapa aku punya atma yang disisip Iman hanya pada Pencipta namun gagal aku menghidupkannya. Betapa akulah si pendosa yang gagal memanfaatkan pancaindera ke jalan redho-Mu.

Ya Tuhan, mengapa aku tergelincir di lembah dosa?

Berpalit antara nafsu dan noda bermaharajalela. Penyakit wahan telah lama bersarang di jiwa, menghambat sederas aliran haemoglobin darahku menghantar molekul oksigen ke segenap tubuhku atas perintah-Mu. Usah bercitra perihal tikar sejadah lusuhku, yang telah kemas ku sisip dalam almari berdebu, mungkin seanggar debu perbuatan dosa yang telah aku kerjakan. Usah bercitra perihal al-Quran dan hadis nabi-Mu, yang telah jauh ku lontar dari ingatanku. Mungkin sejauh masa lampau kesesatanku.

Ya Tuhan, mengapa aku tidak terfikir perlu aku mencintai-MU?

Mengabdi sebuah kehambaan hanya untuk-Mu, tika berderai titis tangisan hanyalah untuk-Mu, tika meratapi doa pohon pertolongan hanyalah kepada-Mu dan tika merasai halawatul Iman hanyalah dari-Mu. Bertelaku di tikar sejadah dengan kekesalan, meratib zikrullah dalam kekhusyukkan, bertaratil Quran penuh kesyahduan dan menghayati hadis pedoman diiring keinsafan.

Mengapa duniawi aku dambakan, sedang ukhrawi aku perlukan,
Mengapa ujian ku kesalkan, sedang nikmat aku kufurkan,
Mengapa hiburan aku agungkan, sedang zikrullah aku abaikan,
Mengapa harta ku tamakkan, sedang amalan aku tinggalkan.

Mengapa, Mengapa, Mengapa!!

Ya Tuhan, bagaimanakah aku di hadapan-Mu??
Aku tak sanggup melangkah ke alam kuburmu, kerna ku takut dibelit ular besar sehingga lebur,
Aku tak sanggup berdepan Nakir dan Munkar, kerna ku tahu aku golongan yang ingkar,
Aku tak sanggup menghadapi di al-Mizan, kerna ku pasti dosaku akan mengatasi amalan,
Aku tak sanggup meniti di Siratul Mustaqim, kerna ku yakin akan tergelincir di lembah al-Jahim,
Dan, aku tak sanggup berhadapan dengan-Mu, kerna ku tahu aku akan menghadapi murka-Mu dari redho-Mu..

Ya Allah, bolehkah engkau kurniakanku peluang kedua??

Bangkitlah aku dari kesempitan dan kegelapan kuburku, aku merayu ya Allah. Bangkitkanlah! Engkau tahu betapa sempitnya kubur ini sehingga kedua rusukku bertemu. Pedihnya tak terkata. Engkau tahu betapa gelap dan suram kubur ini sehingga aku berasa sangat takut menghadapinya. Takutnya tak terungkap.

Bangkitkanlah aku!!
Agar aku dapat menghambakan kecintaan hanya untuk-MU, agar aku dapat kuduskan ingatan hanya kepada-Mu dan agar aku dapat tuluskan doa keampunan hanya pada-Mu.

Syaitan akan ku tentang dengan perisai ibadahku, nafsu akan ku hapuskan dengan perisai kehambaanku, pergaulan akan ku bataskan dengan perisai takutkan Mu, Quran akan ku tartilkan untuk kesucian jiwaku, hadis ku jadikan pedoman untuk likuan kehidupanku, syiar akan ku tegakkan untuk kebangkitan agama-Mu, ukhwah akan ku pertahanku untuk kekuatan ummah nabi-Mu dan zikrullah akan ku ratibkan untuk santapan rohaniku.

Namun, aku sedar. Itu hanya harapan, tiada lagi peluang untuk aku dikembalikan, menyuci kembali fitrah kehambaanku dari sejarah dosa silam, saat nafsu aku adalah Tuhan dan Syaitan itu adalah teman. Berbahagialah kepada yang masih diberi peluang bernyawa dan beruntunglah sesiapa yang diberi peluang menghirup udara sebagai seorang Muslim dan hamba yang cinta pada-Nya. Dan aku si pendosa pasti menjadi penghuni tetap di Neraka. Moga atas rahmat-Nya, suatu hari akan diberi peluang menikmati Syurga-Nya walau penantian itu pastinya lama.

-Artikel iluvislam.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

comment

.:Tinggalkan Jejak Anda :.